Han byggde världens minsta ångfartyg
s/s Æolus, skala 1:40. Längd 1.489 mm. Bredd 219,5 mm. Djupgående 100 mm. Fart 2-3 knop.
AEOLUS
Bild: Björn Hedin, Statens Maritima Museer (SMM)
Han nådde aldrig sina drömmars mål. Han stupade två gånger framför målsnöret.
Styrman Frans Oscar Carlsson och hans s/s Æolus, senare s/s Aeolus, – ett riktigt ångfartyg, en och en halvmeter långt.

Gå ombord på Æolus-modellen i sällskap med Karolina Kristensson, fotograf i Statens Maritima Museer. Hon har för första gången kartlagt modellens exteriör med högklassiga närbilder. Änkan Albertina Carlsson
sålde sin mans livsverk –
modellen av s/s Æolus – starkt nedprutad, från 10.000
riksdaler till 5.000.
Hon fick vänta i 15 år innan hela affären slutligt avfördes.
Breven berättar.
Modellens dörrar är 45 mm höga med låsbleck.
Dörrhandtagen fungerar, låsen likaså. Pytsarna är 8 mm höga och består av tolv stavar. Besiktningsmännens snart 100-åriga rapport är en rundvandring i modellen i ord.
Han förde anteckningar,
han samlade klipp, han bevarade verktyg, möbler och målningar. Han förde historien om styrman Carlsson och hans Æolus vidare. Georg Nilsson följde
modellbygget i Karlshamn.
Frans Oscar Carlsson byggde världens minsta ångfartyg, med egen tillverkade verktyg. Ändå blev han knappt godkänd i skeppsbyggeri när han avlade sjökaptensexamen i Karlshamn.
I ämnet mekanik erhöll han ett medelbetyg. Följ hans liv.
De gamla uppgifterna stämde.
Vid 2,5 kilos tryck rörde sig propellern för första gången på 68 år. Besiktningen av Æolus-modellen 1980 bevisade att hon 1912 gått för egen maskin i Näsviken, Karlshamn.
Det gick festligt till när
s/s Æolus och systern Zephyr byggdes – så till den milda grad att byggena fördyrades med 215.000 kr – 1884! En gnällig kontrollant var den skyldige.
Följ Æolus, skala 1-1
Styrman Carlsson var inte bara sjöman – han var även verktygsmakare, finsnickare och konstnär. Ett unikt kombinationsverktyg imponerar. Delar av Carlssons hem finns sparat. Se hans verktyg, möbler och konst. Styrman Frans Oscar Carlsson nöjde sig inte med Aeolus-modellens perfekta yttre – även det inre skulle vara perfekt. Se bilder som för första gången visar dess inre – maskinen, hytter inredning. I en skrift från Blekinge
Sjöfartsmuseum minns äldre
karlshamnsbor de omaka
makarna Albertina och Frans Oscar. Den modellbyggande styrmannen gömde sig bakom kritat fönster, Albertina satte sig vid sitt fönster.
Slutord efter många års arbete, källförteckning och kritiska funderingar: Blev verkligen styrman Frans Oscar Carlsson utsedd till befälhavare på s/s Æolus?
Vad är myt och vad är sanning?

2014-03-11 © Nils Blid design hansensorenhotmail.com